От началото на 2020г. бизнесът се развива стремглаво в дигиталния сектор и вече не е препоръчително да имате сайт и страници в социалните мрежи, а си е направо задължително. Разбира се, ако искате да постигнете успех с онлайн продажбите. Как се постига самият успех ще обсъдим малко по-късно. Преди това искам да ви запозная с една интересна статистика, която ще ви покаже колко бързо всъщност се развива дигиталната сфера.
С оглед на всичко това е хубаво да сте добре информирани, преди да предприемете стъпка към стартирането на онлайн бизнес. В тази статия ще ви запозная с всичко необходимо, което е важно да знаете, преди да поръчате изработка на сайт.
Започнете с изграждането на ясна концепция
Когато поръчвате уебсайт е много важно да знаете какво искате. Отделете време и прегледайте други сайтове в интернет, подберете примери за функционалностите в тях, които ви харесват, платформа, на която да се изгради сайта, основни цветове и т.н. Създайте си цялостна концепция как искате да изглежда сайтът. Тази подготовка е необходима, защото всеки сайт е уникален и се прави по конкретно задание, което е ваш ангажимент да представите в началото.
Изберете агенция или фрийланс разработчик, който да направи сайта
Изборът на агенция или разработчик също е много важен и следствията от него (независимо добри или лоши) ще се усещат месеци след като сайтът е завършен. В интернет има много хора, които представят себе си като професионалисти и привличат клиенти със съблазнително ниски цени, но разочарованието от тях идва бързо след като видите сайта за първи път или опитате да работите с него. Истината е, че качествената разработка на сайт изисква много време, богат опит и ценни умения, които се отразяват и в цените.
Плюсовете на това да изберете дигитална агенция за изпълнител на проекта, се изразяват в това, че при тях можете да получите професионална изработка и цялостни решения за развитието на сайта. Фрийланс разработчиците често могат да предложат сравнително по-малко решения и в някои случаи, нямат необходимите знания как да направят уебсайт на високо ниво.
Когато правите избора си, задължително прегледайте портфолиото на агенцията или разработчика, за да се запознаете с качеството им на работа. Много често то може да бъде открито директно в сайта им или ще получите такова, след като изпратите запитване към тях. Въпреки че всеки сайт е уникален и се прави по зададени от клиента критерии, финалният му вид бързо издава дали е направен професионално или не. Ако разработките в портфолиото на избраните от вас хора ви харесат, тогава вече спокойно можете да им изпратите предварителното задание и да поискате оферта.
Как се определя цената?
Имайки предвид че в интернет можете да откриете стандартни базови цени за услугата, добре е да знаете, че те предимно играят ролята на ориентир и не може да бъде сигурно, че изработката на вашия сайт със сигурност ще струва ХХХ лв. Цената за всеки уебсайт е различна и се определя спрямо типа му (фирмен сайт, онлайн магазин, личен блог и т.н.), това което сте описали като изисквания в заданието, часовете работа по него от страна на разработчика и различните функционалности, които ще бъдат интегрирани.
Например един фирмен сайт може да съдържа между 5 и 45 страници. Времето за разработка ще бъде в пъти повече при втория вариант, което ще се отрази и върху цената. Също така някои от функционалностите се интегрират на сайта с различни плъгини, много от които имат платени и безплатни версии. Тяхната интеграция отнема допълнително време за настройка и дизайн, което също увеличава общата цена на сайта.
Какво не влиза в цената за изработка на сайт, но е необходимо за работата му и е ваш ангажимент да осигурите?
Както става ясно от името на услугата “Изработка на сайт”, тя включва само неговата техническа разработка. Тоест ще получите технически работещ сайт, направен изцяло спрямо вашето задание за проекта. За да можете да го използвате обаче, е необходимо повече от това, а именно:
1. Домейн и хостинг
Домейнът е адреса на сайта, а хостингът е мястото, където той стои в дигиталното пространство. Тоест, за да може някой да достигне до вашия сайт, той първо трябва да има адрес и второ – да съществува на сървър. Те могат да бъдат закупени от надеждни хостинг компании като NS1, които предлагат и двете услуги. Имайте предвид, че даден домейн и хостингът към него не могат да бъдат взети завинаги, а само наети за определен период от време.
Най-добрият вариант е да плащате за 12 месеца напред, като в повечето случаи годишната цена излиза около 100лв. / 200лв. в зависимост от пакета, който ще ползвате. Ако все още нямате домейн или хостинг, е хубаво да обсъдите покупката им с разработчика на вашия сайт, за да ви насочи към най-доброто решение в конкретния случай.
2. Тема / Дизайн на сайта
Тук искам да поясня, че визията на сайта и техническата му разработка са две различни неща. Уеб дизайнерите се грижат за това как ще изглежда сайтът, а софтуерните инженери (разработчиците) са отговорни за неговото техническо изграждане и качествена му функционалност. В повечето случаи преди да започне работата по уебсайта, се купува тема с готов дизайн, който в последствие се модифицира спрямо изискванията ви в първоначалното задание.
Препоръчително е да се консултирате с изпълнителя на проекта, преди да закупите темата, защото ако избързате, има вариант тя, да не отговаря на необходимите технически изисквания. Има платени теми с повече функционалности и безплатни такива, които са не по-малко добри, но със сравнително по-малко функции.
3. Съдържание в сайта
Съдържанието в сайта са всички текстове, изображения и видеа, които има на него. Те също не са включени в цената за разработка и предоставянето им е ваш ангажимент. Разбира се, ако смятате, че писането не ви се отдава и нямате подходящи изображения, те могат да се създадат от копирайтър и графичен дизайнер, срещу допълнително заплащане.
При изработката на онлайн магазин са необходими и текстове за страници като “Общи условия”, “Доставка и условия на връщане” и т.н., които отново са ваш ангажимент и е препоръчително да бъдат изготвени от юрист, заедно със съдържанието за страница “Политика за поверителност”, която е задължителна за всеки тип уебсайт. Важно е те да отговарят на законовите разпоредби и да са направени конкретно за вашия сайт.
В кои случаи първоначалната цена на уебсайта може да бъде увеличена?
Както споменах по-горе, цената се определя на база вашето първоначално задание. В него е необходимо да опишете дали имате нужда от копирайтинг услуги за създаване на текстовете, графичен дизайн за изработка на промоционални банери и т.н. Всяка надеждна дигитална агенция ще ви предложи договор и документ “Оферта”, в които ще са описани всички ваши изисквания за разработката на сайта.
В процеса на работа обаче, може да дойде момент, в който да решите да преосмислите заданието си и да пожелаете допълнителни разработки към него. Тук не става въпрос за корекции от типа “Искам този модул да е малко по-нагоре”, а цялостни промени във визията и структурата на сайта, както и заявки за интегриране на нови функционалности. Това се приема като допълнително задание към проекта, заплаща се отделно и се изработва в нов срок. Затова е и толкова важно още в самото начало да знаете какво искате.
Задължителна ли е поддръжката на сайта, след като той стане готов?
Ако искате да запазите живота на сайта си и функциите в него, отговорът е – да, задължителна е. Всеки уебсайт, направен с готова тема на платформи като WordPress, Opencart и др., има плъгини, които е необходимо да се актуализират. Това е нужно, защото, ако платформата или функционалностите пуснат нова версия с повече възможности, старите спират да работят добре. Поддръжката на сайт ви дава сигурност, че всичко с него ще бъде наред и че, когато нещо се “счупи”, има кой да отреагира бързо с отстраняването на проблема.
Също така всички стари версии на PHP, платформата и модулите в нея, които не са актуализирани, спират да се поддържат след излизането на нова тяхна версия. Това превръща неактуализираните файлове в обект на потенциални хакерски атаки, които могат да изтрият безвъзвратно цялото съдържание в сайта ви.
Поддръжката на сайт ви дава сигурност и защита, които гарантиран добрата му работа и продължителността на неговия живот.
Сайтът е готов, изглежда добре, но все още не може да реализира продажби. Защо?
Много хора си мислят, че след като сайтът е финализиран, вече поръчките и новите клиенти ще започнат да валят. Това е заблуда, която е добре да оставите, за да не се разочаровате впоследствие. Имайки предвид статистиката в началото на статията, конкуренцията при онлайн бизнесите постоянно се увеличава, а за да реализирате продажби през сайта си, е необходимо първо потребителите да го открият. Качествената техническа изработка и хубавия му дизайн не гарантират, че потребителите лесно ще достигат до него.
За да се случи това са ви нужни услуги като SEO (search engine optimization) оптимизация или реклама в Гугъл и социалните мрежи. Можете да изберете и само една от двете, но комбинирани заедно дават още по-добър ефект.
Как работи SEO оптимизацията и защо често е важна за успеха на бизнеса ви?
За да достигнат до определен сайт, потребителите използват търсачки като Гугъл и Бинг. Там те изписват ключови думи, които са свързани с откриването на желаната от тях информация. Оптимизацията на сайт прави така, че той да се появява на максимално предни позиции в резултатите от търсенето. Това е много важно, защото повечето потребители намират нужната информация още на първа страница и там приключват търсенето си. SEO оптимизацията е дълъг процес и отнема минимум 3 месеца, но в зависимост от нишата и конкуренцията в нея, може да продължи дори година, за да достигне така желаните челни позиции.
Част от хората смятат, че цената за оптимизация е висока, но всъщност качествено изпълнения процес включва солидни разходи, като покупка на скъпи онлайн инструменти и публикации с цел линк билдинг в други сайтове с висок авторитет и т.н. Добрата новина е, че веднъж стигнете ли челните позиции, възвращаемостта от услугата ще бъде достатъчно голяма, за да покрие разходите по оптимизацията за максимално кратък период. Споделям ви още една интересна статистика, свързана с оптимизацията на сайт.
Как работят рекламите в Гугъл и социалните мрежи?
Рекламите в социалните мрежи и Гугъл работят по схемата “плащане за клик” и са още наричани PPC (pay per click) реклами. При тях се задава определен бюджет, който се изразходва само при осъществен клик от потребител. Това означава, че ако 1000 човека видят рекламата, но само 100 от тях кликнат на нея, вие ще платите само за 100-те потребители, посетили сайта ви.
Ефектът от рекламите е много бърз и може да се забележи още на първия ден след тяхното пускане, за разлика от този при SEO оптимизацията, който отнема минимум няколко месеца. Въпреки бързите резултати обаче, в моментът, в който се изразходи целият бюджет на рекламата, тя приключва и посетителите на сайта рязко се връщат към стандартния си брой.
Каква е разликата между SEO оптимизацията и рекламите в социалните мрежи?
Оптимизацията на сайт отнема повече време, но след това има дълготраен ефект, който може да се задържи дори до 1 година след приключване на процеса. За разлика от нея, PPC рекламите имат моментален ефект, но не и дълготраен, защото той изчезва веднага след като приключи рекламата.
Комбинацията между двете услуги е най-подходяща, ако искате сайтът ви да започне да продава още от самото начало. Така докато тече процесът на оптимизация, вие вече ще започнете да генерирате приходи и това ниво може да се запази след като SEO-то приключи.
Докато четохте тази статия, 3080 нови уебсайта бяха пуснати в интернет.
Надявам се, че тази статия ви е дала повече яснота относно процесите при изработка на сайт и какво е нужно, за да може той да реализира продажби и да работи добре. Ако въпреки това, имате още въпроси по темата или нещо не ви е достатъчно ясно, не се колебайте да се свържете с нас и ще получите безплатна консултация.
Ангела започва кариерата си в сферата на дигиталния маркетинг през 2018г. и оттогава безспирно развива своите умения в областта на софтуерното инженерство, SEO оптимизацията, копирайтинга и графичния дизайн.