Краят на 2023 г. ни оставя с много въпросителни, но едно нещо е сигурно – живеем в дигитална ера, в която стабилното онлайн присъствие е част от основните фактори за постигане на успех. Без значение дали имате вече изграден бизнес или тепърва стартирате такъв, ако не сте откриваеми в Интернет, рискувате да бъдете светкавично изместени или надминати от своите конкуренти.
В днешния забързан свят потребителите се обръщат към Интернет за всичко – от намирането на подходящ местен ресторант до закупуване на всякакъв тип продукти или услуги. Онлайн присъствието често е първото впечатление, с което клиентите остават, затова е важно да имате уебсайт, който изглежда и работи добре. Така е и в реалния свят – добре поддържаната витрина привлича клиенти, а занемарената – ги отблъсква.
Равновесието между качество и онлайн присъствие
Професионалният дизайн на уебсайта и високото качество на вашите продукти или услуги имат една и съща важност. Ако продуктът ви е с ниско качество, много малко хора ще го купят, а ако бизнесът ви няма уебсайт, почти никой няма да научи какво предлагате.
Качеството е в основата на всеки бизнес, а вашето онлайн присъствие е мостът, който ви свързва с потенциалните ви клиенти. Добре проектираният уебсайт е мощен инструмент за привличането им, но не всеки разработчик може да го създаде. Един от проблемите в индустрията е, че хората са масово неинформирани за процеса, етапите и разходите за изграждане на уебсайт. Оттам нарастват злоупотребите с техните средства и доверие.
Разходите по изграждане на уебсайт: Разбиране на основите
Едно от важните неща, с които е необходимо да се запознаете преди да потърсите оферта за изработка на сайт или онлайн магазин, е какви са стандартните цени за тази услуга. Разбира се, цената за всяка уеб разработка се определя на база вашите конкретни изисквания за структура и функционалности. Все пак, ако получите оферта под 1000лв. за изработка на базов уебсайт до 5 страници, то има голям шанс да останете разочаровани от крайния резултат.
“Защо сайтът на мой познат струва 1500лв., а на мен ми предлагат по-висока цена за същата разработка?”
Най-краткият отговор на този въпрос е: защото не е същата. За потребителя два сайта могат да изглеждат подобни като дизайн и структура, но разликите в техните разработки рядко се забелязват от непрофесионалисти.
Например, първият сайт може да съдържа оригинални текстове, а другият да е с копирано съдържание от произволни източници в Интернет. Първият сайт ще се класира в търсачки като Google, а вторият ще бъде наказан от тях за плагиатство. Също така изображенията в единия сайт могат да бъдат оптимизирани и авторски, с купен лиценз, а тези на другия – тежки, необработени и откраднати. Резултатът отново би бил положителен за първия сайт и отрицателен за втория. Това са само два примера, но разликите между подобно изглеждащите сайтове могат да бъдат десетки, затова и цените им също са различни.
Факторите в образуването на цената за изработка на онлайн магазин или корпоративен сайт
Сложност на проекта
Колкото по-сложен и богат от към функции е вашият уебсайт, толкова по-скъпа ще бъде неговата разработка. Различните функционалности, като модул за електронна търговия, бази данни, персонализиран дизайн, мултиезична версия, интеграция с доставчици, интерактивни елементи и др., могат да увеличат неговата стойност.
Това се случва, защото качественото интегриране на дадени функции често отнема часове работа, а за някои от тях са необходими до 1-2 работни дни. Също така голяма част от готовите софтуери (функционалности) се купуват от трети лица. Това означава, че освен работното време за настройка на функцията, се заплаща и цената на софтуера. Колкото повече такива функционалности искате да има на вашия сайт, толкова по-висока ще бъде и неговата цена.
Персонализиране
Голяма част от сайтовете се изграждат на базата на предварително изготвен дизайн по темплейт (шаблон). За разлика от тях, тези които са проектирани специално за уникалните нужди на конкретна марка, обикновено струват повече.
Персонализацията на един уебсайт може да се изрази в използването на готова тема, която влиза в ролята на база. С елементите в нея се изграждат нови страници с подобрен дизайн или се променя визията на вече готовите страници, спрямо нуждите на бизнеса.
Създаването на уебсайт по зададен дизайн от клиента отново е персонализирана разработка. Тя може да се извърши с конкретен сайт билдър или да се изгради от нулата с код. Разбира се, създаването на тези варианти би отнело в пъти повече време от персонализацията на готов шаблон, затова и цените за проектите ще се различават.
Казано с няколко думи, колкото повече време би отнела дадена разработка, толкова по-скъпа e тя. А ако получите оферта със съблазнително ниска цена, крайният резултат ще отговаря на вложеното работно време в сайта. Вие не искате да представите бизнеса си с уебсайт, скалъпен за 2 дни, нали?
Създаване на съдържание
Създаването на висококачествено съдържание, включително текстове, изображения и анимации, може да повиши значително цената на сайта, но инвестицията в тях си заслужава.
Най-важно, е да знаем, че качественото съдържание подобрява потребителското изживяване. Ангажиращият текст, в комбинация с атрактивни визуални ефекти, задържа вниманието на посетителите върху страницата. По този начин разширената ангажираност може да доведе до по-високи проценти на реализация и да увеличи приходите ви.
Въпреки че допълнителното създаване на съдържание към разработката на сайта може солидно да увеличи неговата цена, тези разходи бледнеят в сравнение с дългосрочните ползи, които ще ви донесат.
Допълнителни, периодични разходи, необходими след завършването на сайта
Техническа поддръжка
Въпреки че някои собственици на бизнес обичат да рискуват, създаването на професионален онлайн магазин или сайт, който няма да бъде поддържан, в никакъв случай не е мъдър ход. Добавянето на услуга за техническа поддръжка към разработката на сайта ще повиши общата цена на проекта, но е решаваща при дълготрайното му функциониране.
Технологиите се развиват бързо и изискват редовни актуализации, за да имате защитен, отзивчив на различни устройства и съвместим с нови браузъри уебсайт. Освен това съдържанието се нуждае от постоянно управление, включително добавяне на нова информация, премахване на остарели материали и оптимизиране за търсачките.
Тези допълнения биха повишили цената на сайта, но без тях той не би функционирал дълго, затова е важно да ги предвидите като разход.
Домейн и хостинг
За да съществува един сайт, освен от разработка, той има нужда от домейн (адрес) и хостинг (онлайн пространството, в което се намира). Те не могат да бъдат безсрочно закупени, а изискват ежемесечно или ежегодно заплащане под формата на абонамент.
Таксите за регистрация на домейн и хостинг могат да варират в зависимост от вашия доставчик и пакет. Отново – не се подвеждайте от доставчици с ниски цени. Колкото по-евтин е един хостинг пакет, толкова по-слабо защитен е сървърът, на който се намира вашият сайт. Това означава, че ако някой от съседните сайтове, споделящи пространството в сървъра, бъде хакнат, останалите “съседи” също има възможност да бъдат атакувани и поредица от сайтове да бъдат жертви на една хакерска атака.
Всеки качествен хостинг доставчик има разработени технологии за защита на сървърите, както и професионалисти, които да изчистят заразените файлове, ако атаката към сайта ви е успешна.
SEO оптимизация и маркетинг
Изграждането на уебсайт е само първата стъпка към стартирането или развитието на един бизнес. За да бъдете открити от нови клиенти, е необходимо да оптимизирате сайта си спрямо изискванията на търсачките и да заложите на качествени онлайн реклами, с които да представите своите услуги.
“Има ли възможност да бъда открит от нови клиенти без да си правя SEO оптимизация на сайта или да пускам реклами?”
В повечето случаи отговорът е твърдо не. Единственият вариант това да се случи е ако предлаганите от вас услуги или продукти са уникални, силно търсени и няма възможност да бъдат открити другаде, а това рядко се случва в 21-ви век.
Цените за оптимизация и маркетинг не са ниски, защото са свързани с много вътрешни разходи за инструменти и ценни умения. Те също варират от сложността на проектите, но ако получите предложение под 1000лв. на месец за SEO оптимизация или маркетинг, то червената лампа в главата ви трябва да светне.
Изработка, домейн и хостинг за 300лв?
Спрямо всичко, описано до тук, вече ви става ясно, че само разработката на един най-обикновен сайт струва много повече от 300лв. Как тогава има фирми, които срещу тази сума предлагат не само уебсайт, но и домейн и хостинг?
За съжаление има не малко хора, които злоупотребяват с липсата на познания у клиентите. Възползвайки се от тяхното доверие, те подлъгват редица хора със съмнително ниските си цени и предоставят разработки с черни практики, недовършени проекти и резултати с ниско качество.
Повечето модерни темплейти с дизайни се закупуват на еднократна цена от $45 до $70. В Интернет има и безплатни такива, но са далеч по-малко защитени. Ако получите сайт на евтина цена, вероятно на него ще бъде инсталирана безплатна тема, а вашето съдържание ще бъде налято като стена от текст или просто ще бъдете оставени сами да свършите тази част, без значение дали знаете как или не.
Ако домейнът и хостингът също влизат в цената, то червената ви лампа трябва да светне още по-силно. Само цените за обикновен .com домейн и базов хостинг излизат около 200лв. на година. За да се запознаете с тях сами, просто напишете “регистрация на домейн и хостинг” в Google и ще ви се покажат предложенията на различните доставчици.
Вариантите да получите уебсайт с домейн и хостинг за обща цена от 300лв./ 400лв. са ако по сайта почти не се работи, домейнът е евтин (.eu или друго съмнително изписване), а хостингът – споделен. Този тип хостинг имат минимална защита и са споделени с много други сайтове. Проблемът при тях е, че ако само един от сайтовете бъде заразен или атакуван, има голям шанс това да се случи и на останалите сайтове, с които той споделя пространството.
С други думи – ако някой “професионалист” ви предложи съблазнително ниска оферта, знайте че шансът да останете с горчив вкус след крайния резултат е много голям. Качествените разработки отнемат време и изискват богат опит. Това се отразява и в цената, а в дигиталната сфера евтиното винаги излиза по-скъпо.
Уебсайт на месечен абонамент – повече вреда, отколкото полза
Ако в момента проучвате услугата “изработка на уебсайт”, вероятно вече сте забелязали, че някои компании предлагат онлайн магазин или корпоративен сайт на месечен абонамент с ниска цена от типа на 39лв. на месец. В страниците им са изброени поредица от “предимства”, които този вид практика предлага, но зад тях отново стои злоупотреба с неосведомеността на клиента.
Започвайки своя онлайн бизнес със сайт на абонаментен план, вие ще се сблъскате с много трудности и подводни камъни, които са елиминирани при разработката на ваш личен такъв:
Корекциите във визията на сайта може да се заплащат на много висока цена или да ви се налага вие да ги изпълнявате сами. За човек, който влага енергията си в развитие на бизнес, вие тепърва ще трябва да се научите да работите с предоставения от компанията “лесен административен панел”, а това ще ви коства ценно време.
Голяма част от тези фирми имат ограничения в технически план и не всички функции могат да се имплементират или да изглеждат добре, което пречи на UI/UX дизайна на сайта и неговата SEO оптимизация.
Също така, ако сте получили оферта за изработка на онлайн магазин от 3000лв. и тя ви се струва скъпа, с уебсайт на абонамент вие бихте изплатили тази сума тройно или четворно в дългосрочен план. Крайният резултат от всичко това е, че вие получавате евтин продукт на скъпа цена.
Как да разпознаем добрата услуга тогава?
Щом сте стигнали до тук, значи вече знаете как да разпознаете измамните предложения за изработка на сайт. Как, обаче, да разберете, че оставяте вашия уебсайт в добри ръце? Кои са зелените флагове, носещи сигурност и безопасност в индустрията?
Ще получите детайлна консултация
Всеки опитен професионалист е наясно, че клиентите ни често са “боси” в нашата сфера на работа и провеждането на първоначална консултация е важно да се случи преди да бъде стартиран какъвто и да е процес. По време на нея ще бъдете запознати с етапите на работа, какво е необходимо да предоставите и какво ще получите като краен резултат.
Ще ви бъде предоставен договор за услугата
Наличието на договор винаги дава сигурност и на двете страни, че всичко ще бъде извършено в срок и първоначално зададените условия ще бъдат спазени. Това ви дава още един сигнал, че лицето, на което сте се спрели, ще си свърши работата съвестно и ще ви предложи качествено решение при изработката на уебсайт.
Ще ви представи своето портфолио
Въпреки че всеки проект е различен и се изработва с конкретен бюджет, крайният резултат винаги трябва да е задоволителен. Разглеждането на предишните разработки на дадена агенция или софтуерен инженер, ще ви даде повече яснота как работи конкретния професионалист и какво е качеството на проектите му.
Ще получите обучение за работа с финализирания уебсайт
Когато получите готовия продукт, вие все пак ще трябва и да го използвате. Професионалистът би ви обучил как да управлявате и да се ориентирате в административния панел на сайта, как да качвате блог публикации в него, как да обработвате поръчки или как да качите нов продукт.
Ще получите инструкции за поддържането на живота на сайта
След като вашият нов сайт е завършен, той ще има нужда от качествена поддръжка и защита. Всеки разработчик, който уважава труда си, ще ви предложи ежемесечна поддръжка на сайта и ще ви инструктира как да бъде форматирано съдържанието, което в бъдеще ще качите на сайта.
Обущарят не ходи бос
Още един сигнал, че специалистът, който сте избрали работи качествено, е визията на неговия сайт. Ако един човек е положил необходимите усилия за собственият си уебсайт и той изглежда добре, това ще ви подскаже, че той уважава труда си и ще вложи същото старание в изработката и на вашия сайт.
Финални думи
Изборът на разработчик за вашия нов сайт е от съществено значение за успеха на проекта ви. В търсенето на качествени решения всеки собственик на бизнес иска гаранция, че уебсайтът му не само ще бъде функционален, но и ще отразява висок стандарт на професионализъм и ефективност.
Надявам се, че тази статия ви е дала необходимата яснота как да се предпазите от измамните предложения в мрежата и как да разпознаете професионалните, съвестни агенции или разработчици.
В случай, че имате въпроси или необходимост от консултация преди да стартирате процес по изработка на сайт, не се колебайте да се свържете с нас на имейл – creative@bridges.bg